maandag 2 maart 2015

Snoeipret met Gemout vzw

Snoeipret met Gemout vzw (voor)
Snoeipret met Gemout vzw (na)
Ik ben trotse eigenaar van een aantal oude bessenstruiken, voornamelijk rode bessen, maar ook zwarte bes. Onze eerste Tiense zomer was een ware overvloed aan rode sappige heerlijke bessen.

Ze zijn pluk-hap-slik opgegeten, verwerkt in confituur, verwerkt tot siroop, uitgedeeld en ingevroren. En tot slot hebben de vogels er nog veel plezier aan gehad (goed voor de natuur, goed voor luie tuinvrouwen).

Na deze overdaad aan bessen kwam mijn enthousiasme om aan de slag te gaan met de snoeischaar...
de volgende zomer hadden we met moeite een paar bessen.

Omdat ik mijn bessenstruiken in eer wil houden en twijfelde aan mijn snoeitechniek, nam ik contact op met Gemout vzw

Gemout vzw geeft tuinadvies, van ontwerp tot uitvoering. Ik vroeg hen om twee struiken voor te doen en twee zelf te snoeien in hun bijzijn. En hop mijn oude struiken zijn weer klaar voor vernieuwing!

Daarnaast kreeg ik nuttige tips over de ondergrond van mijn struiken (weg met die klimop) en hoe ik van het gesnoeide materiaal nieuwe struikjes kan maken (wie gaan we blij maken...). 

Je kan ook je snoeihout in geweven houtkanten verwerken, verhakselen (en als bodembedekker gebruiken) of in een snoeihoutwal gebruiken. Een interessante brochure over deze laatste onderwerpen kan je nalezen via volgende link: brochure van de Vlaamse Compostorganisatie vzw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten